Wat doet een SEO-specialist?

BlogSEO
Een man zit aan een bureau en praat aan de telefoon.

SEO staat voor Search Engine Optimization ofwel Zoekmachine Optimalisatie. Dat betekent dat een website op meerdere vlakken wordt verbeterd, wat leidt tot een hogere plek in de zoekresultaten. ‘Zoekmachine Optimalisatie’ klinkt alsof de Zoekmachine wordt geoptimaliseerd, maar dat is misleidend. Het zou eerder ‘Website Optimalisatie’ moeten heten, omdat alleen de website wordt geoptimaliseerd.

Zoekmachines doorzoeken elke website op inhoud en rangschikken alle websites vervolgens in de zoekresultaten. Hierbij wordt ook gekeken of de website is aangemeld voor indexatie. En er wordt gekeken naar relevantie en autoriteit van de website.  

Elk bedrijf wil natuurlijk het liefst bovenaan in Google staan. Door SEO toe te passen, wordt elk onderdeel van de website verbeterd: de content, de technische kant en de autoriteit van de website. Door SEO te gebruiken, wordt de website geoptimaliseerd zodat de zoekmachines (zoals Google en Bing) de website beter kunnen begrijpen.

Een laptop op een tafel naast een notitieboekje en een kopje koffie.

Als een website waardevolle en ‘doorzoekbare’ informatie bevat, zal dit leiden tot een hogere positie in de zoekresultaten. Op de eerste pagina van Google bijvoorbeeld. En zodra je op de eerste pagina staat, of zelf helemaal bovenaan in Google, dan leidt dat automatisch tot meer online bezoekers en dus meer klanten.

Hulp nodig met SEO? We helpen graag en gaan als volgt te werk. Er zijn meerdere fasen in het proces van zoekmachineoptimalisatie:

1. Analyse

De huidige website voldoet niet (meer). Er komen te weinig bezoekers op de website en de conversie is veel te laag. De website wordt nauwelijks gevonden in Google, terwijl je liever bovenaan in Google wilt staan. Je bent niet online zichtbaar.
Om erachter te komen, wat er niet goed is aan de website, voeren we een analyse uit. In deze SEO-analyse onderzoeken we de volgende onderdelen:

  • Paginasnelheid
  • interne linkstructuur
  • dode links en redirects
  • on page SEO
  • duplicate content
  • SSL verbinding
  • structured data
  • sitemap
  • compressie van afbeeldingen
  • optimaliseren van afbeeldingen
  • mobile responsive test
  • zoekwoordonderzoek
  • autoriteit-onderzoek

En nog veel meer. Een uitgebreide SEO-audit bevat talloze vragen ten aanzien van het inrichten, beheersen en functioneren van de website. Door de website dus uitgebreid te onderzoeken, wordt het steeds makkelijker om met een toepasselijke en zinvolle strategie te komen. 

man

2. Klantgesprek

Na de SEO-audit spreken we de klant. Nu kunnen we toelichten, wat er uit de SEO-audit is gekomen. We bespreken de huidige knelpunten en de gekozen nieuwe strategie, om de website SEO-proof te maken.

3. Content

Een website bevat altijd content. Dit moet wel waardevol zijn voor de bezoeker en ‘doorzoekbaar’ voor de zoekmachines. Een belangrijk onderdeel van SEO is dus het schrijven en zichtbaar maken van waardevolle content. Ook het regelmatig updaten en onderling linken van nieuwe content hoort hierbij.

4. Technische SEO

De website bevat altijd technische kanten die de content bereikbaar en veilig houden. Denk hierbij aan de opgebouwde interne structuur van pagina’s en URL’s, en ook de linkstructuur.

Daarnaast dient de website indexeerbaar of doorzoekbaar te zijn voor de zoekmachines. Aandacht is er dus nodig voor de sitemap, duplicate content en linkstructuur.

Bijna 60% van alle zoekopdrachten wordt op mobiele telefoons uitgevoerd!

Belangrijk dus dat de website ook ‘mobile responsive’ moet zijn: geschikt voor mobiele apparaten. Paginasnelheid en een veilige (SSL) verbinding zijn ook een wezenlijk onderdeel van de technische kant van SEO.

Een Groep Mensen Die Met Laptops Rond Een Tafel Zitten, Gericht Op Seo.

5. Autoriteit

Met de ‘autoriteit van de website’ wordt bedoeld hoe populair (lees: waardevol) de website is op internet. Een website met hoge autoriteit bevat veel waardevolle content, waar de bezoekers naar op zoek zijn.

Als de zoekmachines de content goed kunnen lezen en op waarde kunnen schatten, wordt dit beloond met een hogere positie in de zoekresultaten. Daarom is het van belang dat andere websites linken naar jouw website en vice versa. De kwaliteit en relevantie van die links is hierbij van cruciaal belang.

6. Meten en verbeteren

Na het uitvoeren van alle verbeteringen is het nog niet klaar. SEO draait om het continue monitoren en aanpassen van techniek, content en autoriteit. Het is een continue proces van verbeteren en groeien. 

Om dit te kunnen doen, is het gebruik van Google Analytics en Search Console een must. Met deze tools kan worden gecontroleerd of de beoogde resultaten worden gehaald. Ook fouten en storingen kunnen worden tijdig opgespoord. 

In de maandelijkse rapportage of kwartaalrapportage staat vervolgens per onderdeel omschreven welke vorderingen er zijn op het gebied van SEO. Zo kun je eenvoudig zien of er toename is van online bezoekers, wat de conversieratio is en of de populariteit van de website stijgt of niet.

Door continue te meten en te verbeteren, wordt de website geoptimaliseerd. De zoekmachines weten de website steeds beter te lezen, wat leidt tot een hogere positie in de zoekresultaten. En dat is precies de bedoeling van SEO!