Eigenlijk is ‘zoekmachine optimalisatie’ een slecht gekozen term. We optimaliseren niet de zoekmachine, maar juist de website. En we stellen niet de zoekmachine centraal , maar juist de gebruiker. Het draait uiteindelijk om de gebruiker van de website. De gebruiker moet op de website kunnen vinden wat hij zoekt.
Daarom is het nodig dat de website SEO-proof is, oftewel geoptimaliseerd, actueel en gebruiksvriendelijk.
Een website optimaliseren om hoger in Google te komen, daar zijn meerdere stappen en verschillende technieken voor nodig. Het kost geduld, oefening en doorzettingsvermogen om het beter te blijven doen dan de concurrent. Daarbij verandert het speelveld ook constant. Een algoritme kan veranderen, trends kunnen opdoemen of verdwijnen en concurrenten kunnen ook aan professionele SEO gaan doen.
Daarom wil je niet de bekende fouten maken, die anderen al wel gemaakt hebben. Hieronder staan de meest voorkomende SEO fouten, die je zelf niet wilt maken:
1. niet relevante content
Een goed scorende website scoort nu eenmaal hoog, omdat er goede teksten op staan. En niet alleen goede inhoudelijke teksten met in de eerste alinea’s een kernachtige boodschap, maar een goede mix van zoekwoorden, tags en links. Uiteindelijk moet de gebruiker op de website kunnen vinden waar hij naar op zoek was.
Als er geen goede teksten op staan, en onvoldoende goede zoekwoorden, dan gaat de website niet hoog in Google komen. Teveel teksten is dus ook niet goed, het draait om de kwaliteit per pagina, en gemiddelde kwantiteit van teksten, zoekwoorden en tags.
2. Verkeerde zoekwoorden gebruiken
Het klinkt doodeenvoudig, maar gebruik wel de juiste zoekwoorden. Goede zoekwoorden zijn vooral nodig om de bedrijfsdoelstellingen te bereiken: meer conversie, meer organisch verkeer, meer betrokkenheid en/of meer winst. Vandaar dat ‘keyword planning’ of zoekwoordenonderzoek zo belangrijk is.
En niet alleen zoekwoorden zijn belangrijk, ook het vaststellen wat de beoogde doelgroep is, is cruciaal. Als je niet exact weet welke doelgroep je wil bereiken, zul ook geen goede zoekwoorden kunnen vinden die passend zijn. Vage, onduidelijke en algemene zoekwoorden leveren vooral veel competitie op.
Een SEO-strategie kan compleet mislukken als de verkeerde zoekwoorden zijn geselecteerd om te gebruiken.
Jaren geleden was een bekende truc om heel veel zoekwoorden in een pagina te stoppen. Dit is allang achterhaald en Google houdt hier niet van.
3. Doelgroep wordt niet bereikt
Een grote fout is dat de website wel lokaal vindbaar is, maar de bedrijfsgegevens kloppen niet meer. Als het bedrijf is verhuisd, dan moeten (uiteraard) de bedrijfsgegevens aangepast en op elke gelinkte site worden ge-update. Een prachtig opgebouwde website is nutteloos als het de doelgroep niet bereikt.
Ook de titel van de website moet overeenkomen met wat het bedrijf biedt. Het moet voor de gebruiker intuïtief zijn om door de website heen te bladeren en te vinden wat hij zoekt.
4. Links werken niet
Technische SEO is belangrijk voor de strategie op lange termijn. Een website met niet-werkende links, is niet gebruiksvriendelijk en zorgt voor een slechte gebruikservaring. Het hebben van werkende en actuele (back)links, is zeer nuttig om autoriteit op te bouwen. Het is één van de beste manieren om hoger in zoekmachines te komen, door het goed en effectief gebruik van links.
Vroeger was het goed om zoveel mogelijk links en backlinks te hebben, maar dat concept is nu wel verouderd. Tegenwoordig draait het meer om kwalitatief goede links van relevante website met hoge autoriteit. Google herkent dit principe, en zal een hogere ranking toekennen.
Kwaliteit staat dus boven kwantiteit!
5. Foute backlinks
Om hoger in de zoekmachines te komen, is het hebben van goede links en backlinks dus noodzakelijk. Echter, het kopen van backlinks is ten zeerste af te raden. Meestal gaat het dan om links naar websites die totaal geen relatie hebben met de bedrijfswebsite. Het toevoegen van de bedrijfswebsites aan deze malafide link directories en startpagina’s is nutteloos en Google houdt er al helemaal niet van. In het ergste geval wordt dan een penalty uitgedeeld en wordt je website uit de zoekresultaten gehaald.
Een backlink is alleen nuttig als het gaat om een relevante site met hoge autoriteit.
6. Niet mobielvriendelijk
Tegenwoordig is het redelijk normaal als de bedrijfswebsite zowel op de pc als op een mobiel apparaat goed te gebruiken is.
Jaren geleden werden er nog vaak twee losse websites gebouwd, voor de pc en voor een tablet of telefoon. In 2019 en 2020 zal Google hier mee afrekenen en de voorkeur geven aan responsive websites die op alle apparaten goed te gebruiken zijn.
De meeste zoekopdrachten en aankopen zullen in de toekomst vooral uitgevoerd worden op de telefoon, en die trend groeit gestaag. Het hebben van een niet-mobiel-vriendelijke website is daarom een ogenschijnlijk kleine fout, maar wel met grote SEO gevolgen.
7. Trage website
Bij een mobielvriendelijke website hoort ook performance en snelheid. Het inladen van pagina’s en modules hoort snel te zijn, zeker nu steeds meer mensen op een mobile device gaan zoeken. Let dus vooral op de kwaliteit van het hostingpakket, en hoe de website is ingericht. Het verminderen van het aantal redirects kan traagheid verhelpen.
Ook de manier waarop de browser caching en compressie van afbeeldingen is ingesteld, kan je website trager of sneller maken.
8. Te weinig tekst
Soms speelt de hoeveelheid wel degelijk een rol. Te weinig tekst op de website kan nadelig zijn als je de concurrentie wilt overstijgen. Het hebben van kleine blogposts of nieuwsartikelen wordt door de zoekmachines nauwelijks opgepikt.
Uit onderzoek is gebleken dat, om hoger in Google te komen, de blogposts of geschreven nieuwsartikelen tussen de 1500 en 2000 woorden moeten bevatten! Let hierbij ook nog op dat het wel moet gaan om kwalitatief goed geschreven content, wat relevant en waardevol is voor de gebruiker. Geen lange onzin verhalen, waar uiteindelijk niemand wat aan heeft.
9. Geen SSL
Het is bijna niet meer voor te stellen, maar er bestaan nog websites die geen gebruik maken van een veilige SSL-verbinding. Websites hebben tegenwoordig een SSL-beveiligingscertificaat nodig om interne gegevens te versleutelen. Hierdoor is het bijna onmogelijk om privacy gevoelige gegevens van de website te hacken.
Voor een SEO-specialist of een webdesigner is het een koud kunstje om een SSl-certificaat aan de website te hangen, waardoor het veiliger is voor zowel de gebruiker als eigenaar. En Google geeft de voorkeur aan veilige sites.
10. Geen Social Media
Misschien dat je geen fan bent van Instagram, Twitter en Facebook. Maar er is veel voordeel te behalen, door het gebruik van de populaire Social Media kanalen. Ruim een derde van de Nederlanders gebruikt bijvoorbeeld Instagram.
Social Media kan namelijk wel degelijk belangrijke links naar de website opleveren, en daardoor ontstaat toename van het website verkeer. Ook wordt het bedrijf (of merk) in de spotlights gezet, en wordt het uiteindelijk ook makkelijker door Google opgepikt.
Dit waren de meest voorkomende fouten als het gaat om Zoekmachine Optimalisatie of SEO. Nu zijn er honderden factoren die bepalend zijn voor een goede SEO score. Daarom is het mogelijk dat een website enorm veel SEO fouten bevat.