Elk noemenswaardig bedrijf of organisatie heeft tegenwoordig een website. Met daarop de aangeboden diensten, blog, contactinformatie en routebeschrijving. Veel bedrijven gaan er vanuit dat ze online vast wel gevonden zullen worden “omdat ze een website hebben.” Maar online vindbaar zijn, gaat niet vanzelf.
Het heeft uiteraard de voorkeur om goed na te denken over de vorm en inhoud van je online aanwezigheid. Er zijn namelijk talloze factoren die meespelen in de waardering en plaatsing van de website in de zoekresultaten.
Toch krijg ik regelmatig de vraag:
- “Hoe kan mijn website beter gevonden worden in Google?”
- “Hoe kan ik mijn online vindbaarheid vergroten?”
- “Ik wil hoger in Google komen te staan, maar hoe?”
- “Waarom staat mijn website niet bovenaan in Google?”
SEO verwachtingen
SEO of zoekmachine optimalisatie heeft veel te maken met ‘verwachtingen-management’. SEO is namelijk geen ‘quick fix’ of snelle noodoplossing. Maar zodra je meer weet over wat SEO inhoudt en wat het kan betekenen voor jouw bedrijf, dan kun je wel je verwachtingen bijstellen.
Heb je een eigen website, dan heb je dus ook verwachtingen ervan. Mogelijk heb je zelfs de veronderstelling dat je automatisch wel bovenaan in Google zult komen. Ooit.
Toch is het goed om deze verwachtingen boven tafel te krijgen. Want maar al te vaak spelen onrealistische verwachtingen een rol als het gaat om de eigen vindbaarheid en online succes.
Doelen
Als je (hoge) verwachtingen hebt van de eigen website, dan heb je blijkbaar ook bepaalde doelen voor ogen. Bijvoorbeeld dat je op de eerste pagina van Google wilt terechtkomen. Of dat je uiteindelijke meer offertes wilt binnenhalen. Of dat je veel meer online bezoekers krijgt op je website.
Een van de eerste vragen die ik stel, is: “wat wil je bereiken met je website?”
Een helder en haalbaar doel stellen, is cruciaal. Soms is een website ook puur bedoeld als online visitekaartje. Niet meer dan dat. Dat kan natuurlijk ook.
Wat is SEO
SEO staat voor Search Engine Optimization, wat ‘zoekmachine optimalisatie’ betekent. SEO is het verbeteren van de website, zodat Google beter in staat is om de website te doorzoeken en te rangschikken in de zoekresultaten. Het draait niet alleen om content, maar ook om de gebruikservaring die men bij de website ervaart.
De technische kant van de website wordt bijvoorbeeld verbeterd, wat de gebruikerservaring ten goede komt. Daarnaast is SEO ook het verbeteren van alles wat er op de website staat: tekst, video, menustructuur, titels, afbeeldingen en/of plugins, scripts of codes.
Ook de online autoriteit speelt een belangrijke rol. Dus hoe anderen of andere website jouw site waarderen en beoordelen.
Wil je geen kostbare tijd verliezen?
SEO laat je over aan professionals!
Zoekmachine Optimalisatie
Met SEO ben je niet de ‘zoekmachine aan het optimaliseren’, maar wel je eigen website. Om bovenaan in Google te komen, is het nodig dat je website is geoptimaliseerd.
Google is op zoek naar relevante, waardevolle en geoptimaliseerde websites. Alleen deze websites komen hoog in de zoekresultaten te staan. Google wilt namelijk de beste zoekmachine zijn (en blijven).
En daarom wil Google ook alleen maar ‘de beste websites’ bovenaan plaatsen. Degene die aan het googlen is, krijgt daardoor de meest relevante websites te zien. Dat is goed voor de gebruiker en ook voor Google.
Overigens gaat het niet alleen om Google. SEO heeft ook effect op andere zoekmachines, zoals Bing, Yahoo, Duck Duck Go en Baidu.
Marktaandelen zoekmachines in Nederland
Niet alleen in Nederland, maar ook wereldwijd is Google de meest gebruikte zoekmachine. Wereldwijd gebruikt zo’n 92% Google als zoekmachine. Dat is uiteraard de overgrote meerderheid. Bing volgt daarna wereldwijd met nog geen 3%.
Ook in Nederland is Google de meest populaire zoekmachine: met ruim 94%. Bing volgt daarna met een marktaandeel van (slechts) 3%.
Nederland
- Google 94,5%
- Bing 3,33%
- Duck Duck Go 0.8%
- Yahoo 0,63%
- Ecosia 0.29%
- Yandex 0.13%
SEO Marketing
Met SEO Marketing wordt bedoeld: het vergroten van het aantal online bezoekers door aan ‘zoekmachine optimalisatie’ te doen. Dit kan eigenlijk op twee manieren: via SEO en via SEA.
Met het implementeren van SEO wordt een toename van organisch zoekverkeer beoogd. Dus door aan SEO te doen, zal de website langzaam maar zeker beter in de zoekresultaten verschijnen, waardoor uiteindelijk een groter aantal bezoekers op de website zal verschijnen.
Hiermee wordt het ‘organisch verkeer’ bedoeld.
SEA vs SEO
Er is ook een andere manier om te investeren in een toename van online bezoekers, namelijk via SEA: Search Engine Advertising. Via het advertentieplatform van Google bijvoorbeeld kun je online adverteren (‘pay per click’), waardoor je direct bovenaan staat in de zoekresultaten.
Dit zijn de zogenaamde ‘betaalde zoekresultaten’.
SEO Copywriting
Dan is er nog de term ‘SEO copywriting’ of ‘Seo teksten’. Met SEO copywriting wordt bedoeld dat de geschreven teksten op een manier geschreven zijn zodat de zoekmachines dit eenvoudig kunnen doorzoeken en ranken in de zoekresultaten. Daarnaast zijn SEO teksten altijd op een aantrekkelijke manier geschreven zodat ze de lezer aansporen tot actie. Bijvoorbeeld dat men zich inschrijft voor een nieuwsbrief of een product in de webwinkel koopt.
SEO content is altijd waardevol, relevant en ook verrassend goed. Teksten die dus blijven hangen bij de lezer en die de lezer mogelijk deelt op Social Media.
Een goede en ervaren SEO specialist weet wat ‘zoekintentie’, ‘zoekwoordonderzoek’ en ‘content-strategie’ betekent, omdat dit belangrijke elementen zijn van SEO copywriting.
SEO content bevat:
- Langere teksten van hoge kwaliteit
- Gebruiksvriendelijk geschreven en opgemaakt
- Betrouwbare informatie, met links
- Gebaseerd op zoekintentie van de gebruiker
- Unieke en authentieke teksten
Google is slimmer dan je denkt. Vroeger kon je teksten eenvoudig dupliceren, en ook honderden zoekwoorden verstoppen in de teksten. Daar trapt Google echt niet meer in.
Nu gaat het om unieke, waardevolle en gebruiksvriendelijke teksten, waar de gebruiker ook echt wat aan heeft.
Voordelen van SEO
SEO is dus het optimaliseren van de website, waardoor je hoog in Google komt te staan. Eigenlijk is het om die reden ‘investeren in de onderneming’.
Want door SEO toe te passen, zullen de zoekresultaten verbeteren. En elk bedrijf wil graag bovenaan in Google staan. Dit leidt namelijk tot een flinke (organische!) toename van online verkeer. En dat leidt weer tot een groei van het aantal offertes, aanvragen en opdrachten en uiteindelijk: meer omzet.
Crawling
Elke zoekmachine doorzoekt bestaande websites om te bepalen welke websites in de zoekresultaten kunnen worden opgenomen. Een website wordt pas in de zoekresultaten opgenomen als het aan de technische en kwalitatieve normen voldoet van de zoekmachine.
En dus zet de zoekmachine crawlers in, ook wel spiders of bots genoemd. Deze crawler ‘leest’ de bestaande content, inclusief de aanwezige links en afbeeldingen die geoptimaliseerd zijn.
Websites met weinig tekst en lage kwaliteit content komen daardoor lager (of niet) in de zoekresultaten te staan. Websites daarentegen met aandacht voor SEO en uitstekende kwaliteit content komen wel hoog in de zoekresultaten te staan.
Ranking factoren
Google hecht dus waarde aan relevante en waardevolle content. Een SEO-tekstschrijver kan hierbij helpen. Maar er zijn nog veel meer factoren waar Google waarde aan hecht. Wil je hoger komen in Google, zal je ook aan onderstaande factoren moeten denken.
De complete lijst bestaat uit meer dan 200 factoren.
- Veilige verbinding (https)
- Mobielvriendelijke website
- Domein leeftijd en autoriteit
- Pagina snelheid (ook voor mobiel)
- SEO Content
- Technische SEO
- Gebruikservaring en gemak
- Social signals
- Correcte bedrijfsinformatie
- Interne en externe links
3 pijlers van SEO
Een SEO-specialist richt zich voornamelijk op 3 gebieden.
De 3 pijlers van SEO zijn:
- Techniek
- Content
- Autoriteit
Hieronder een korte uitleg van deze drie pijlers.
Techniek
Een goede SEO-proof website is vooral technisch goed gebouwd. De techniek van een website bestaat uit meerdere factoren, zoals:
- snelheid van de pagina’s
- veilige SSL-verbinding
- Sitemap
- bounce rate
- mobile responsive
Door aandacht te geven aan technische onderdelen van de website, verbetert de gebruikerservaring natuurlijk ook! En dat is precies wat Google graag wilt zien: tevreden gebruikers. En dus zal een technisch perfecte website hoger scoren in Google dan een technisch slechte website.
Content
De zoekmachines ‘lezen’ mee met de website en kunnen aan de hand van rankingfactoren zien welke websites waardevol en relevant zijn. Het is dus belangrijk dat de content van een website ‘doorzoekbaar’ is voor de crawlers van zoekmachines. Een seo-consultant kan hierbij helpen.
SEO gaat dus niet alleen over technische aanpassingen. Maar vooral het verbeteren en gebruiksvriendelijke maken van content is belangrijk.
Met on-page SEO wordt bedoeld: alle onderdelen of elementen die je op de website hebt geplaatst. Van HTML-code tot tekst, en van titels tot zoekwoorden.
On Page SEO wordt ook wel On Site SEO genoemd. Het is gericht op het verbeteren van alles wat er op de site staat.
De belangrijkste On Page SEO factoren:
- Zoekwoorden Onderzoek
- Gebruik van Headings, zoals H1, H2
- Geoptimaliseerde afbeeldingen
- Interne links
- Kruimelpad
- Structured Data
Autoriteit
Een populaire website die veel gedeeld en gelezen wordt, is een website met autoriteit. Vaak kent de website een langere geschiedenis en wordt er veel gelinkt naar soortgelijke waardevolle websites. Dit helpt de lezer natuurlijk ook.
De hoeveelheid links naar een website is bepalend voor de autoriteit van de website. Hoe meer links en backlinks, hoe beter. Een SEO-specialist zal zeker aandacht besteden aan het linkprofiel.
Het linkprofiel betreft de interne linkstructuur van de site. Ook externe links die naar andere websites verwijzen spelen een rol. Vergeet ook niet dat Google geen afbeeldingen kan lezen. De afbeeldingen in een website horen dus een bepaalde omschrijving mee te krijgen, zodat het algoritme van de zoekmachines de afbeeldingen alsnog kan oppikken en beoordelen.
SEO = waardevol zijn
SEO staat gelijk aan: waardevolle en relevante content op een gebruiksvriendelijke manier aanbieden.
Een website kan nooit hoog in Google eindigen, zonder dat er aandacht is besteed aan de lezers.
De zoekintentie is daarom een belangrijk vertrekpunt voor elke website. Zoekt iemand het dichtstbijzijnde restaurant om te gaan eten of zoekt iemand een recept om thuis zelf te kunnen koken?
SEO content moet aansluiten bij de zoekintentie van de lezer.
SEO elementen
Het algoritme bepaalt hoe en waarom een website hoog in de zoekresultaten komt te staan. Belangrijk dus om te realiseren dat content niet alleen geschreven tekst betreft. Ook afbeeldingen horen erbij. En wat te denken van video’s, links, nieuwsartikelen of infographics.
Ook de lengte van geschreven blogartikelen speelt een rol. Nu kan zoekwoordonderzoek helpen om te bepalen waar de lezer naar op zoek is. Een belangrijk onderdeel van SEO-werkzaamheden is zoekwoordonderzoek. Maar ook de toon en manier van schrijven is belangrijk om de aandacht te pakken van de lezer.
Onderzoek toont aan de in 2020 de meest ideale lengte van een blogartikel 1760 woorden moet zijn! Dat is dus geen kort en klein nieuwsberichtje, wat je in vijf minuten schrijft.
Een zoekopdracht kan meerdere woorden bevatten. ‘SEO-specialist in Den Haag’ is een mooi voorbeeld van een zoekopdracht met meerdere woorden. ‘Hoger in de Google door SEO’ is een langer zoekwoord dan alleen het woordje ‘SEO’. Hoe langer de zoekopdracht, hoe minder online verkeer dit zal trekken.
Het is dus van groot belang om zorgvuldig de zoekwoorden te kiezen, waar je wel online succes mee denkt te halen. Niet alleen de lengte is dan van belang, maar ook de aanwezige concurrentie, trends en focus.
SEO tekst indeling
Zodra je website gevonden wordt in Google, leest men de titel van de teksten en ook de bijbehorende beschrijvingen. Dit zijn de ‘titles‘ en de ‘meta-descriptions’. Doel is om dit zo kernachtig te omschrijven, zodat de lezer direct weet waar het over gaat.
Ook hier geldt weer dat SEO altijd gericht is op waardevol en relevant zijn.
Kopteksten
In een blogbericht staan vaak meerdere koppen zichtbaar vermeld. Dit zijn de kopteksten of ‘headings’. Dit zijn de vaak dikgedrukte teksten op de pagina. Meestal wordt voor de hoofdtitel van het nieuwsartikel de H1 tag gebruikt. In WordPress wordt deze koptekst aangeduid met H1.
Mocht je tussenkoppen of subkoppen willen gebruiken, doe dit dan met de H2-tags.
Heading tag
In de HTML-code binnen WordPress worden Kopteksten met H1, H2, H3 etc. aangeduid. Dit zijn de ‘heading tags’. Een ‘Heading tag’ geeft dus de koptekst weer van of binnen een bepaald blogartikel.
Het gebruik van Heading Tags of kopteksten heeft meerdere functies. Allereerst is het bedoeld om de tekst overzichtelijk en makkelijk leesbaar te maken. Het is dus vooral bedoeld voor de gebruiker of lezer. Daarnaast draagt een correct gebruik van kopteksten bij aan de gebruikservaring.
Vaak wordt in de H1 het belangrijkste zoekwoord vermeld. Let wel op dat je slechts eenmaal de H1 tag gebruikt binnen een artikel. De andere H2 t/m H6 mag je wel vaker gebruiken in een artikel.
Verschil ‘Title tag’ en H1
De ‘Title tag’ is niet hetzelfde als de H1 tag. In HTML-code wordt de ‘title tag’ uitgedrukt als “titel” en de H1-tag wordt uitgedrukt als “H1”. Het zijn verschillende elementen, maar dienen wel hetzelfde doel: beschrijven waar de content over gaat. Ze zijn dus bedoeld om de lezer en ook de zoekmachines te helpen met het begrijpen waar de teksten over gaan.
Desondanks is er ook een belangrijk verschil tussen de ‘title tag’ en de H1 tag, namelijk de plek waar ze zullen verschijnen.
De ‘title tag’ wordt namelijk weergegeven in de zoekresultaten. Het is dus de zichtbare tekst uit de zoekresultaten, waar mensen vervolgens op klikken. Het wordt ook weergegeven in de titelbalk bovenaan de webbrowser.
De H1 tag of koptekst verschijnt meestal niet in de zoekresultaten, maar is wel prominent aanwezig in het blogartikel. Lezers zullen dus vaak als eerste de (dikgedrukte) tekst zien, die middels een H1-tag is aangegeven.
Meta-description
De ‘meta description’ of meta-omschrijving is een korte beschrijving van de webpagina. Deze omschrijving zul je zien verschijnen in de zoekresultaten, net onder de titel. Het is dus meteen duidelijk waar het artikel over gaat.
Dit is dus vooral belangrijk voor de lezer, omdat het meteen een afweging kan maken of hij dit artikel gaat lezen, of juist niet.
Door de meta-omschrijving te optimaliseren, wordt het doorklik-percentage (click through rate) verhoogd. Het artikel wordt dan sneller aangeklikt en vaker gelezen. Google herkent dit, wat een positief effect heeft op de uiteindelijke positie in de zoekresultaten.
Maak je een meta description, let dan op het volgende:
- Op een aantrekkelijke meta-omschrijving wordt sneller geklikt
- Het doorklik-percentage wordt verhoogd bij een goed omschreven meta-omschrijving
- Een goede meta-omschrijving draagt bij aan een hogere positie in Google.
- Met duidelijke tekst houd je de aandacht vast van de lezer
Bij maken van een goede meta-omschrijving is het belangrijk dat het aansluit bij het zoekgedrag en zoekintentie van de lezer. Hoe meer je aansluit bij wat de lezer nodig heeft, hoe waardevoller en relevanter je bent. En dat is precies wat Google wil zien.
Eigenschappen van een goede meta-omschrijving
Het lijkt eenvoudig om een kort maar krachtige meta-omschrijving te maken. Toch zijn er meerdere aspecten belangrijk. Hieronder staan de belangrijkste eigenschappen van de meta-omschrijving:
Een correcte meta-omschrijving sluit aan bij het zoekgedrag en zoekintentie van lezers
Een goede meta-omschrijving is gericht op het aanzetten tot actie. Zorg dat de lezer aangespoord wordt om door te klikken en verder te lezen.
Zorg voor een lengte van de meta-beschrijving tussen 150 en 158 karakters. Vooral de eerste 120 karakters beschrijven precies waar de boodschap over gaat.
Vul altijd een meta-omschrijving in voor de belangrijkste pagina’s van de website. Als je dit niet invult, wordt het namelijk automatisch gevuld met tekst en dat ziet er niet altijd even goed uit.
Kijk naar de concurrentie en maak jouw meta-omschrijving nóg beter! Kijk, vergelijk en verbeter.
Voeg ‘Structured Data’ toe aan de meta-omschrijving. Dit zijn korte stukjes code die aanvullende gegevens laten zien bij de gevonden zoekresultaten. Dit is visueel aantrekkelijk en verleidelijk voor de lezer, wat zorgt voor een hoger doorklikpercentage.
Verplaats je in de lezer: wat zoekt de lezer nu eigenlijk en welk probleem wordt er opgelost? Maak de meta-omschrijving waardevol, uniek en opvallend goed.
Gebruik woorden die aansporen tot actie, zoals ‘beste’, ‘gratis’, ‘Handleiding’, ‘Tips’ of ‘Stap-voor-stap’. De lezer zal dan eerder geneigd zijn om hierop te klikken en het te lezen.
Duplicate Content
‘Duplicate content’ is ‘dubbele content’ ofwel dezelfde content op meerdere plekken. Normaal gesproken staat de content op 1 website, maar zodra dit wordt gekopieerd en geplaatst op een andere website is er sprake van ‘duplicate content’. Google zal dan bepalen welke locatie de voorkeur krijgt in de zoekresultaten, waarbij gelet wordt op relevantie, waarde en autoriteit.
Google heeft in elk bepaald dat het moet gaan om ‘grote stukken tekst die gelijk of vergelijkbaar zijn’.
Het kan ook voorkomen dat je zelf ‘duplicate content’ op je eigen website hebt gezet. Als je een artikel tweemaal publiceert (per ongeluk) met een verschillende url, dan is er al sprake van dubbele content. Of als je een productomschrijving in de webwinkel op meerdere plekken laat voorkomen met een verschillende url.
Er zijn meerdere manieren om dit op te lossen, maar voorkomen is uiteraard beter dan genezen.
Hoe voorkom ik ‘duplicate content’? Hieronder staan de belangrijkste oplossingen om dubbele content te vermijden:
– Maak unieke en originele content
– Gebruik de rel=”canonical” tag
– Stel redirects in
Duplicate content kan wel nadelig uitpakken voor de ranking van je website. Als de content ook op concurrerende websites staat met hogere autoriteit en relevantie, zal Google uiteindelijk wel kiezen voor de concurrent. In die gevallen is het nadelig voor de ranking in zoekresultaten, als er sprake is van dubbele content.
In de meeste gevallen kun je zelf een aantal stappen nemen om duplicate content te voorkomen. En mocht iemand je content klakkeloos kopiëren, dan kun je dat eigenlijk ook al compliment beschouwen. Al is dat natuurlijk wel een schrale troost.
Lokale SEO
Meer dan de helft van alle zoekopdrachten in Google worden gedaan op een mobiele telefoon. Dat is natuurlijk best veel. Dat betekent dat er veel zoekopdrachten uitgevoerd worden door mensen die onderweg zijn.
Lokale SEO of ‘lokale zoekmachineoptimalisatie’ is het optimaliseren van de website, zodat bij een gegeven zoekopdracht de bedrijven in de buurt bovenaan staan in Google.
Als je op dit moment een zoekopdracht geeft, zie je al de dichtstbijzijnde winkels en bedrijven in de zoekresultaten staan. Dat is een vorm van lokale SEO. En als je ‘pizza eten’ intypt, zal je ook de dichtstbijzijnde pizzeria’s vinden in de zoekresultaten.
Wil je als bedrijf bovenaan staan bij ‘lokale zoekopdrachten’, dan is ‘local SEO’ of ‘lokale SEO’ een must.
Lokale SEO tips
De beste manier om met lokale SEO bovenaan in Google te komen, is door aandacht te besteden aan onderstaande onderdelen:
– Google Mijn Bedrijf-profiel aanmaken en onderhouden
– Online reviews
– Optimaliseren voor lokale zoekwoorden
– Mobielvriendelijke website
– Social Media gebruiken
– Snelle laadtijd van pagina’s
– Contactpagina met routebeschrijving en openingstijden
– Externe links en backlinks
Dit zijn de belangrijkste SEO tips als het gaat om Lokale SEO. Het draait dus om het optimaliseren van content wat gericht is op de lokale gebruiker. De zoekende gebruiker is ook op zoek naar een website die vertrouwen uitstraalt.
Een klant moet zich veilig en vertrouwd voelen, waarna hij eerder tot een aankoop zal overgaan. Ook bij lokale SEO draait het om optimale gebruiksvriendelijkheid en waardevolle informatie.
SEO en je eigen bedrijf
Laat je goed adviseren! Een goede SEO-specialist stelt eerst een berg vragen, voordat er oplossingen worden geboden. Soms heeft een ondernemer blinde vlekken op het gebied van ondernemen. Uiteraard zijn er talloze oplossingen en technieken te bedenken die een bedrijf kunnen helpen.
Maar het begint met het stellen van vragen. Vragen stellen (en beantwoorden) kan een hoop onduidelijkheid aan het licht brengen.
Vergeet ook niet dat het vlak van techniek en online marketing continue beweegt en verandert. Daarnaast wordt de concurrentie ook steeds slimmer en sneller. Tijd dus om in actie te komen.
Maak van je website een waardevol en winstgevend bezit!