De beste Tips - Nieuwe website laten maken? Checklist!

Wil je een nieuwe website laten maken? Lees hier alle vragen en antwoorden over het maken, beveiligen en beheren van jouw nieuwe WordPress website. Voordat je een nieuwe website laat ontwikkelen, is het handig om deze checklist te lezen, zodat je zeker weet dat je goed bent voorbereid.

Deze tutorial is bedoeld voor iedereen die van plan is om een nieuwe WordPress website te laten maken. Waarschijnlijk ben je een (startende) ondernemer, die een nieuwe website nodig heeft. Met een nieuwe WordPress Website wordt het bedrijf online zichtbaar én worden nieuwe klanten bereikt.

Of je bent een organisatie, stichting of vereniging, die bereikbaar wilt zijn met actuele en bruikbare informatie, op een mooie manier gepresenteerd.

Als je besluit om een een nieuwe website te laten ontwikkelen, breekt een leuke en spannende tijd aan. Maar besef goed waarom je het wilt. Want wat is de echte reden dat je een nieuwe website wilt? Wil je een nieuwe website om meer online bezoekers te trekken, of juist om meer producten te verkopen in de winkel? Of is het omdat je de aanval wilt openen op de concurrentie?

Wij zijn erg benieuwd waarom je besluit tot het maken van een nieuwe website.

Soms denken bedrijven denken dat het ‘hebben van een nieuwe website’ automatisch betekent dat er meer online bezoekers komen. Of dat de website als vanzelf beter gevonden gaat worden in de zoekmachines.

Dat hoeft echter helemaal niet zo te zijn. Niet de nieuwe layout, maar de manier waarop de WordPress website (aan de achterkant) is opgebouwd, ingevuld en gestructureerd, is veel belangrijker.

Dit zijn redenen om te investeren in een nieuwe website:

De meeste mensen vinden het betrouwbaar overkomen als er een nieuwe website is gemaakt. Het heeft een fris design, moderne uitstraling en helemaal van deze tijd. Dat komt dus betrouwbaar over, naast het feit dat het gaat om een geheel up to date website met actuele informatie. 

Met een logo, certificaten en eigen foto’s komt het allemaal vertrouwd over en wordt het vertrouwen snel gewonnen bij de bezoekers.

Als je op zoek bent naar meer online bezoekers en klanten, dan kan een nieuwe website helpen om meer succes te krijgen. De leeftijd van een website is nooit een garantie is voor online succes.

Maar een nieuwe website kan wel geheel anders opgebouwd en ingevuld zijn dan de vorige versie. Met wél aandacht voor SEO, betere structuur en meer waardevolle content. Dit zijn namelijk wel ingrediënten voor succes.

Klanten kunnen sneller en beter zien wat je te bieden hebt. Niet alleen professionele foto’s van producten, maar ook SEO-proof teksten en artikelen. Een goede afwisseling tussen tekst en afbeeldingen, met aandacht voor een mooie opbouw en structuur. 

Daarnaast is er ook aandacht voor specifieke informatie waar jouw doelgroep echt naar op zoek is. Zo trek je niet alleen bezoekers, maar zorg je ook dat ze klant blijven.

Bezoekers gaan sneller tot actie over, als het een mooie, betrouwbare en functionele website betreft. Verleid de bezoekers met de mogelijkheid om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief. Of bied korting aan en laat de bezoekers in actie komen op jouw website. 

Je wilt niet dat bezoekers wegklikken en de website verlaten. Maar wel dat ze in actie komen en zich inschrijven, gaan bellen of iets kopen!

Succesvolle bedrijven laten zichzelf luid en duidelijk zien in de markt. Niet alleen om klanten te trekken, maar ook om de concurrentie te laten zien dat het echt serieus is, ook voor de lange termijn. 

Investeren in een nieuwe website doe je nooit voor een paar maanden, maar juist voor de langere termijn. Let’s talk business!

SEO of Zoekmachine Optimalisatie helpt om een website hoger in Google te krijgen. Dat is geen eenvoudig proces en duurt wel een aantal maanden voordat er echt succes wordt behaald. Maar als je serieus investeert in webdesign en professionele SEO, dan gaan die concrete resultaten echt komen. Wel draait het vooral om het hebben van professionele SEO-content, om op de eerste pagina van Google te komen.

Bezoekers kunnen elke dag, 24 uur per dag, jouw website bezoeken, zonder dat je er iets voor hoeft te doen. Men kan informatie opzoeken, waardevolle content lezen en contactinformatie opzoeken. Bedenk ook er ook ‘s avonds en ‘s nachts gegoogled wordt!

Als ondernemer kun je niet alles zelf doen. Een goed ingerichte website kan taken overnemen! Denk aan informatie verstrekken, contactgegevens delen, nieuwsbrieven versturen, producten verkopen en vindbaar zijn op internet. Een succesvolle website bespaart juist tijd en geld.

Misschien wil je wel betere kwaliteit leads en meer bruikbare offertes binnenkrijgen? Dat kan, met een professionele website. Een website die gericht is op een specifieke doelgroep, voorzien van SEO-content kan betere kwaliteit leads opleveren. Het opzetten van dure online advertentiecampagnes is daardoor helemaal niet nodig.

Je kan een website laten maken voor een specifiek doel, bijvoorbeeld een crowdfundingsactie of de lancering van een nieuwe app. De website is dan gemaakt voor een speciaal doel, en heeft dan ook bijzondere taken en functies. 

En dus bestaan er meerdere soorten websites:

Zodra het doel is vastgesteld, kan de website ingericht worden in het belang van de gestelde doelen. De nieuwe WordPress website is op deze manier waardevol voor de nieuwe online bezoekers. 

Een ‘goede’ website is vaak mooi en bijzonder om te zien. Maar er zijn natuurlijk nog meer factoren die bepalen of een website ‘goed’ is of niet. Er zijn talloze elementen die een website wel of niet tot een succes kunnen maken.

Is een website ‘goed’ omdat de eigenaar het een mooie website vindt? Dankzij de mooie kleuren en het unieke design? Of is een website goed omdat online bezoekers kunnen vinden wat ze zoeken, en tot actie overgaan?

Of een website ‘goed’ is, heeft dus vooral met doelstellingen en verwachtingen te maken. Om optimaal succes en rendement uit een website te halen, zijn de volgende elementen wel nodig:

  • direct duidelijk waar de website over gaat
  • goed geschreven teksten (ook grammaticaal!)
  • de juiste plugins
  • de website laadt snel en loopt niet vast
  • mobile responsive
  • uniek en aangenaam design 
  • hoge mate van gebruiksvriendelijkheid
  • een back-up systeem, voor als alles vastloopt
  • goede beveiliging tegen hacks en virussen
  • overzichtelijke menu-structuur
  • regelmatige updates van core en plugins
  • taal en toon past bij de doelgroep
  • duidelijke ‘call to action’ buttons
  • goed onderhouden database
  • snelle en betrouwbare hosting
  • aandacht voor SEO

Heb je een website nodig?

We horen graag wat je nodig hebt!
- Useo.nl

Of een website hoog in Google komt te staan, is afhankelijk van talloze factoren. Wij helpen bedrijven met slim uitgevoerde Zoekmachine Optimalisatie (SEO), om hoger in de zoekresultaten te komen. SEO draait vooral om het optimaliseren van de content, de techniek en online autoriteit:

  • Relevante content: het draait echt om veel, relevante en goed geschreven artikelen.
  • Zorgvuldig gekozen Zoekwoorden in de website die gericht zijn op het zoekgedrag van de bezoekers.
  • Aanwezigheid van backlinks.: als andere website naar je website linken, dan is dat een teken van betrouwbaarheid en relevantie.
  • CTR of doorklik-ratio, is de verhouding tussen de hoeveelheid weergaven en het aantal kliks. Kunnen de online bezoekers op de website vinden wat ze zoeken?
  • Goede pagina snelheid is absoluut een factor waardoor je hoger in Google komt te staan.
  • Domein autoriteit: een website die goed wordt bijgehouden, met verse, waardevolle content, zal hoger scoren in Google.
  • Meet en verbeter: Door de website structureel te analyseren (bijv. door een uitgebreide SEO-audit) worden verbetermogelijkheden duidelijk.
  • Geen gebroken links en kapotte pagina’s. De website moet toegankelijk zijn, volledig en gebruiksvriendelijk.
  • Mobile responsive: de website is ook volledig functioneel en goed leesbaar op mobiele telefoons en tablets.

SEO gaat over het doorlopend verbeteren van de website. SEO wordt toegepast omdat de website door de beoogde doelgroep moet worden gevonden en gelezen. Het vergroten van die online vindbaarheid is hier het doel.

En niet alleen moet de website op de pc kunnen worden gevonden en gelezen. Ook op de tablet en mobiele telefoon zal de website grafisch en technisch goed moeten zijn. Als de website technisch en inhoudelijk goed bruikbaar is, dan is de website ‘mobile responsive’ of mobielvriendelijk. Meer dan 54% van alle zoekopdrachten worden via de mobiele telefoon gegeven. Belangrijk dus om te zorgen dat de website ook op de mobiele telefoon goed zichtbaar en leesbaar is.

Wil je ook succes met je website? Dan zal je dus ook aandacht moeten geven aan bovenstaande factoren. Het draait niet alleen om de looks! Heb je hulp nodig met het opzetten of invullen van je website, stuur ons een berichtje.

Dit wil je dus niet: hacks, virussen en malware problemen op de website. En dus ben je genoodzaakt om je website echt goed te beveiligen. Hieronder leg ik uit hoe dat moet.

Een veilige website is tegenwoordig een must. Om informatie te versleutelen, is een SSL-certificaat nodig. Met het SSL-certificaat is er een beveiligde HTTPS verbinding tussen de browser en de server waar de website wordt gehost. Ook webshops hebben altijd een beveiligde verbinding nodig, om eventuele hacks en datalekken te voorkomen.

Sterker nog, als je geen SSL-certificaat hebt, word je door Google ‘gestraft’ met een lagere ranking in de zoekresultaten. Je staat dan lager in Google. Zonder een SSL-certificaat wordt de website door zoekmachine namelijk betiteld als ‘onveilig’ en zal daardoor minder hoog in de zoekresultaten eindigen. 

Om hoger in Google te staan is een beveiligde verbinding met een SSL-certificaat een must.

Controleer of er een SSL-certificaat actief is.

Soms is het nodig dat je de website moet omleiden (redirect) naar een veilige verbinding. Je stelt dan een ‘redirect’ in zodat al het zoekverkeer automatisch wordt geleid naar de beveiligde HTTPS-omgeving. Vraag aan je webbeheerder of dit nodig is.

Controleer of er redirects nodig zijn van HTTP naar HTTPS.

Zonder regelmatige updates van de WordPress core-bestanden, thema’s en plugins, is de website vatbaar voor technische storingen, hacks en malware. Het kan ook voorkomen dat een plugin in het begin goed werkt, maar door de developers wordt verwaarloosd. Na jaren is de plugin dan onstabiel geworden en daardoor ongeschikt voor jouw website. Als een plugin jarenlang geen update meer krijgt, biedt dat kansen voor hackers!

Zorg voor regelmatig WordPress Onderhoud!

Om in te loggen in de WordPress website is een gebruikersnaam en wachtwoord nodig. Dit is persoonsgebonden. Het kan voorkomen dat een WordPress website meerdere gebruikers heeft, zoals de beheerder, een editor en een tekstschrijver.

Gebruik geen standaard inlognamen en eenvoudige wachtwoorden. De standaard inlognaam voor WordPress is ‘admin‘. Gebruik deze dus absoluut niet! Hackers weten natuurlijk ook dat ‘admin’ de standaard inlognaam is en zullen dat als eerste uitproberen.

Kies dus een langere gebruikersnaam. Zorg ook voor een wachtwoord wat langer is dan 12 karakters, liefst met cijfers en tekens. Maak het hackers niet te makkelijk! 

Verwijder de ‘Admin’-gebruikersnaam en hanteer een andere naam voor de ‘beheerder’ van de site

Het onthouden van meerdere inlognamen en bijbehorende wachtwoorden is een hele uitdaging. Om van elke account die je hebt, je inlognaam en bijbehorend wachtwoord te onthouden, is een onmogelijke klus.
Om frustratie te voorkomen, kan een digitale wachtwoordmanager een aanrader zijn.

Een wachtwoordmanager is een eenvoudig te gebruiken digitaal programma waar je al je wachtwoorden veilig kan opslaan, zodat je nooit meer een wachtwoord vergeet. Ook hele ingewikkelde wachtwoorden of wachtzinnen kun je zo eenvoudig bewaren en onthouden.

Met deze wachtwoordmanager sla je automatisch een ingevoerde inlognaam + wachtwoord op, zodat je die de volgende keer niet zelf hoeft te onthouden. Heel makkelijk!

De beste wachtwoordmanagers zijn Lastpass, 1password en Bitwarden.

Het inlogscherm van elke WordPress website is eenvoudig te bereiken. Het heeft namelijk een standaard webadres:
*****.nl/wp-admin.
Door /wp-admin achter de domeinnaam te zetten, komt het inlogscherm van het betreffende WordPress dashboard tevoorschijn.

Hackers weten dit natuurlijk ook. Om te voorkomen dat hackers jouw inlogscherm bereiken (en brute-force aanvallen uitvoeren)  is het raadzaam om het inlogscherm te verbergen. Dit kun je via de back-end eenvoudig realiseren door middel van een plugin. Het risico dat een onbevoegde probeert in te loggen op jouw website, is daardoor minimaal.

Verberg het /wp-admin inlogscherm met een plugin als  WPS Hide Login.

Kies nooit de goedkoopste of gratis hosting. Kies wel voor een betrouwbare en professionele hostingprovider die je keuzemogelijkheden geeft om de website optimaal te beveiligen.

Zo kun je ook kiezen voor een dedicated server met eigen IP-adres. Hierdoor hou je zelf de regie om beste beveiliging in te stellen. En je hebt nooit last van andere gebruikers op de server.

Ik heb het zelf ‘the hard way’ geleerd: urenlang een website bouwen, en vervolgens door een crash al het werk kwijt zijn. Dat is echt heel frustrerend. En ook heel amateuristisch.

Want het installeren van een goede back-up plugin is heel eenvoudig en biedt heel veel zekerheid en rust. Het maken van een back-up doe je niet handmatig, maar gaat ook volledig automatisch! De frequentie van automatische back-ups maken kun je zelf instellen. Zelf gebruik ik de plugin Updraftplus, waar ik erg tevreden mee ben.

Als je geen back-ups van je WordPress website maakt, dan kan het voorkomen dat je website na een crash onherstelbaar beschadigd is, en dus onbereikbaar is. Voorgoed! Je zal dan een nieuwe website moeten laten bouwen.

Wat veel mensen doen, is een back-up maken, die vervolgens bewaard wordt op de eigen server. Dat is weliswaar iets veiliger, maar is nog steeds geen aanrader. Het is de vraag of je in staat bent deze back-up op de juiste manier te herstellen. Als je website crasht en je hebt geen back-up gemaakt, dan is de stress en paniek niet te doen.

Wil je je website wel op een veilige en betrouwbare manier bewaren, dan heb je een back-up plugin nodig zoals Updraftplus of Vaultpress. Met deze gerenommeerde plugin kun je eenvoudig een back-up maken en ook zelf herstellen. Je stelt eenvoudig de plugin in zodat er automatisch op gezette tijden een back-up wordt gemaakt en bewaard. Zelfs op een externe locatie zoals Google drive of Dropbox. Je hebt er zo geen omkijken meer naar en dat geeft een veilig gevoel.

Stel automatische back-ups in en bewaar ze op een externe opslaglocatie.

Om zeker te zijn dat je website niet is geïnfecteerd met malware of virussen, is het raadzaam om met regelmaat een Malware Scan te doen. Dit is gratis en kan nuttig zijn op het moment er toch malware aangetroffen wordt.

Via deze website kan je gratis een Malware Scan doen. Het is niet nodig om dit dagelijks te doen, maar elk kwartaal kan geen kwaad! 

Maak een sterk wachtwoord aan! Geloof het of niet, maar er zijn miljoenen mensen met een enorm zwak wachtwoord. Kijk maar, dit zijn bijvoorbeeld de meestgebruikte wachtwoorden (wereldwijd) in 2021:

  • 123456
  • 123456789
  • qwerty
  • 12345

Dit zijn dus geen sterke wachtwoorden! Met een zwak wachtwoord is het voor een hacker vrij eenvoudig om in te breken in een website. Een hacker kan namelijk met een softwareprogramma (bot) steeds opnieuw proberen in te loggen, door oneindig veel wachtwoordcombinaties uit te proberen.

In WordPress kun je gelukkig instellen, dat het aantal inlogpogingen wordt beperkt. Hiermee wordt voorkomen dat iemand oneindig veel kan blijven inloggen. De plugin Limit Login Attempts Reloaded is daarom een handige tool.

Als een hacker (bot) probeert in te breken in de website, is dat een serieus risico. Maar behalve hackpogingen, moet je ook oppassen voor malware, virussen en verdachte code. Er zijn heel veel virussen en malware in omloop, waardoor je website of computer beschadigd kunnen raken.

Gelukkig zijn er goede plugins die een WordPress website uitstekend beschermen tegen malware, verdachte inlog- en inbraakpogingen.

Zelf heb ik goede ervaringen met de plugin Wordfence. Deze (gratis) plugin beschermt tegen verdacht verkeer, en tegen inbraak- en inlogpogingen van hackers. Sucuri, Jetpack Security and WP Cerber Security zijn andere goede alternatieven.

Dit zijn de belangrijkste stappen die je kunt zetten om je website te beveiligen. Wacht niet tot het fout gaat, maar regel het vóóraf. Het is niet óf, maar wanneer je ermee te maken krijgt. WordPress biedt gigantisch veel mooie mogelijkheden, maar vereist wel dat het continue goed beveiligd wordt.

Een veelgestelde vraag is: “Wat kost een mooie WordPress website? En waar betaal ik nu eigenlijk voor?” Terechte vragen natuurlijk, zeker voor startende eenmanszaken en groeiende ondernemingen.

Websites kosten tussen de 0 en 100.000 euro. Of nog meer. Natuurlijk wil je ‘voordelig’ uit zijn, maar kijk verder dan alleen de kosten. Uiteindelijk gaat het erom of je een goede website hebt gekregen, waar je echt iets aan hebt en waar je 100% tevreden mee bent.

Uiteraard kost een WordPress website geld. Maar een effectieve website levert juist veel meer op dan wat het kost! Een goed uitgevoerde website levert online vindbaarheid op, (online) naamsbekendheid, merkbekendheid, extra klanten en meer omzet!

Natuurlijk moet er zorgvuldig worden afgewogen of de kosten tegen de baten opwegen. Het ‘aanschaffen’ van een nieuwe website is best een investering, niet alleen qua euro’s, maar ook qua tijd. Er worden eerst kosten worden gemaakt, vaak zonder dat je precies weet wat en hoeveel de baten zullen zijn.

Een goede website levert uiteindelijk veel meer op, dan wat het aan euro’s gekost heeft.

Soms zie je aanbiedingen van webdesigners die een complete website aanbieden vanaf 249 euro. Ik zou het heel knap vinden als je voor die prijs een complete website op maat krijgt, zonder extra maandelijkse kosten.

Er bestaan ook websites die 10.000 euro of meer kosten. Dat zijn vaak uitgebreide websites met extra functionaliteiten zoals een forum, webshop of online cursus met lidmaatschappen.

Uiteraard kijkt een ondernemer naar de kosten. Maar behalve de kosten en tijdsinvestering, hecht ik er ook waarde aan dat er prettige en constructieve manier van samenwerken ontstaat. Een website laten maken is namelijk niet een kwestie van een paar dagen werken. Daar gaan vaak weken over heen, voordat het helemaal bedacht, technisch en grafisch ontwikkeld en 100% naar tevredenheid afgeleverd is.

Belangrijk dus om een goede klik te hebben met elkaar en met een goed gevoel aan dit project te werken.

Als je een nieuwe website opzet, dan betaal je voor de volgende onderdelen:

Hosting is de online opslagruimte waar de website op komt te staan. Vaak betaal je jaarlijks of maandelijks een vast tarief. Uitbreiden naar meer opslagruimte kan altijd. Kosten beginnen vaak rond de 5 euro per maand. Er zijn talloze hostingproviders, en ook hele grote onderlinge verschillen! Zelf heb ik goede ervaringen met Neostrada.

Naast gewone hosting bestaat er ook ‘Managed WordPress Hosting’. Dit houdt in dat het installeren van WordPress met 1 klik geregeld kan worden, de zogenaamde ‘1-click-installate’. Ook worden er automatische back-ups, caching en updates aangeboden. De snelheid en hoeveelheid opslagruimte kan verschillen per provider.

De naam waar de website op gevonden wordt. Dit is een klein bedrag van rond de 10 euro per jaar, wat jaarlijks of 3-jaarlijks betaald wordt.

Plugins zijn online tools of applicaties met speciale functionaliteiten, die je op de website goed kunt gebruiken. Veel plugins zijn gratis, maar als er meer speciale functies nodig zijn, dan is het een ‘premium plugin’ die betaald zijn. Sommige plugins kosten dus geld.

Het e-mailpakket zit vaak al inbegrepen bij het hostingpakket. Bij een goedkoop hostingpakket heb je waarschijnlijk minder opties en mogelijkheden qua aantal mailboxen aanmaken. Tip: bezuinig niet op hosting en e-mail opties!

Elke WordPress website heeft onderhoud nodig. Net als een auto, die onderhouden moet worden om uitval te voorkomen. Als een WordPress website niet goed wordt onderhouden, dan is het risico op een crash, hack of beschadiging erg groot. Verouderde plugins kunnen de website doen crashen.

Onderhoud van een WordPress website gaat dus vooral over:

  • Updaten van plugins
  • Updaten van het thema
  • Updaten van WordPress core-bestanden
  • Regelmatige back-ups maken
  • Herstelwerkzaamheden bij een crash
  • Monitoren van beveiliging
  • 24/7 monitoring van uptime
  • 7 dagen per week klantenservice

Een belangrijk onderdeel van ‘WordPress website onderhoud is het monitoren van de uptime, dus of je website wel of niet online (up) is. Wil je meteen op de hoogte worden gebracht zodra een website opeens offline is? Dit kan bijvoorbeeld (gratis) via Uptimerobot.com.

Het beheren en updaten van de website moet dus goed zijn afgesproken en belegd. Doe je het onderhoud zelf, maak dan gebruik van bijvoorbeeld wpmanage.com. Hiermee kun je snel zien welke plugins van een update moeten worden voorzien.

Het onderhoud uitbesteden kan ook, maar kijk goed rond en vergelijk dan wel de voorwaarden én de prijzen op jaarbasis.

Google Search Console is weliswaar een gratis programma, maar daarom niet minder waardevol. Of je nu zelf de website onderhoudt of door een webbeheerder laat onderhouden: Search Console is onmisbaar! 

Search Console is een (gratis) online programma die prestaties van je website bijhoudt. Als er problemen zijn met de indexering of vindbaarheid van bepaalde pagina’s, dan krijg je een berichtje dat er iets mis is. In het bericht staat dan waarom Google de betreffende pagina niet kan indexeren. Om de zoekresultaten en online vindbaarheid te monitoren, is Google Search Console dus een must. 

Verbind de website met Search Console om de indexering in Google te monitoren.

Google Analytics kost niets, maar is wel heel erg nuttig voor webmasters. Hiermee kan je het gedrag van het websiteverkeer bekijken en analyseren. Google Analytics is een onmisbare tool voor webmasters om de website te kunnen monitoren. 

Zo kun je zien hoeveel bezoekers per dag er zijn, waar ze vandaag komen, welke pagina’s ze wel of niet bekijken en hoeveel tijd ze doorbrengen op de website. Aan de hand van deze informatie kan je vervolgens weer je plan van aanpak bijstellen. Het bezoekersgedrag is belangrijke input om daar de strategie op aan te passen. Zo kun je bijvoorbeeld nog beter een slimme advertentiecampagne opzetten.

Ook kun je zien welke route een bezoeker aflegt in de website. Zo kun je herleiden welke pagina niet goed is opgezet en aandacht behoeft. Uiteindelijk wil je dat de bezoeker ook in actie komt op de website en dat is ook goed te zien binnen Google Analytics. Met deze tool kom je erachter naar welke patronen je moet kijken, om de website verder te optimaliseren.

Website beheer betekent dat er kleine aanpassingen aan de website worden gedaan, zoals content plaatsen of artikelen opmaken. Dit zou je ook prima zelf kunnen leren. Tenzij je de tijd, kennis of motivatie niet hebt, dan is uitbesteden een prima optie. Tip: maak gebruik van een strippenkaart, dan hou je de kosten zelf in de hand.

Website beheer gaat vooral over het toevoegen en aanpassen van de inhoud en opmaak. Er worden wijzigingen aangebracht in de (hoeveelheid) content, opmaak en/of structuur. 

Website beheer betekent:

  • artikelen plaatsen
  • foto’s en afbeeldingen toevoegen
  • menu aanpassen
  • plugins installeren
  • paginasnelheid optimaliseren
  • opmaak en styling aanpassen
  • Monitoren van SEO werkzaamheden
  • pagina’s en producten toevoegen
  • indexeren van pagina’s in Google
  • technische aanpassingen

Een website ‘laten maken’ is iets anders dan een website laten groeien door het ‘wekelijks te vullen met creatieve, waardevolle content’! Vergeet niet dat het een vak apart is om SEO-proof teksten te schrijven. Of professionele foto’s te maken en te plaatsen. En dan niet alleen in de eerste paar weken, maar ook de komende jaren! Het inhuren van een professionele SEO-specialist of ervaren copywriter is dan ook geen gek idee.

Denk dus niet alleen na over hoe je een WordPress website maakt, maar ook over hoe je de website blijft aanvullen met kwalitatief hoogstaande content.

Maak een plan over hoe, wie, wanneer en hoeveel content er gemaakt moet worden in het komende jaar.

Wil je echt investeren in je website en onderneming, dan past daar SEO of Zoekmachine Optimalisatie heel goed bij. Lees hier wat SEO allemaal inhoudt.

SEO is het professioneel optimaliseren van content, techniek en online autoriteit. Hierdoor stijgt de website in de zoekresultaten en sta je veel hoger in Google. Voordeel is dat dit blijvende resultaten zijn én het levert automatisch meer bezoekers en klanten op. Het zal geen verrassing zijn dat SEO geen goedkope aangelegenheid is.

Als je online producten of diensten aanbiedt, is het aan te raden om een strategisch marketingplan te hebben. Met een goed marketingplan weet je exact waar je als onderneming staat en waar de risico’s en kansen liggen. Je omschrijft de doelstellingen en acties die nodig zijn, om deze in een bepaalde periode te realiseren. Zo is er ook bijvoorbeeld uitgebreid Zoekwoordenonderzoek gedaan. En concurrentieonderzoek, om te achterhalen waarom de concurrent het beter doet, zodat je daar op kan inspelen.

 Het lijkt een eenvoudige taak: artikelen plaatsen op Social Media. Toch komt er veel meer bij kijken dan je zou vermoeden. Want het plaatsen van diverse content op meerdere kanalen, met een vast ritme, vereist een goede planning en specifieke kennis. 

Wil je dit zelf doen, dan is het raadzaam om een strategie te bedenken en een planning voor het komende jaar. Wil je dit uitbesteden aan een Social Media Management Bureau, kijk en vergelijk voordat je een contract afsluit en vraag naar een proefperiode.

Gebruik de Social Media kanalen, waar je doelgroep te vinden is.

Als je bezig bent met het opzetten van een nieuwe website, dan zal je ook moeten nadenken over de AVG, privacy en geldende privacywetgeving. Vanuit de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming) zijn er richtlijnen hoe er met privacy moet worden omgegaan en dat geldt ook voor online activiteiten.

Hieronder een aantal aandachtspunten ten aanzien van privacy en de AVG :

  • Is er een privacybeleid of privacyverklaring op de website?
  • Is er beschreven wat er met persoonsgegevens van bezoekers gebeurt?
  • Is beschreven wat er met de cookies en/of ip-adres gebeurt?
  • worden de gegevens veilig opgeslagen?
  • heb je verwerkersovereenkomsten nodig met andere partijen?
  • vraag niet meer gegevens op dan strikt noodzakelijk is
  • sla data niet langer op dan strikt noodzakelijk is
  • zorg voor een toegankelijke ‘afmeld’-knop in nieuwsbrieven
  • plaats een cookie-bar op de website zodat bezoekers akkoord kunnen aangeven
  • wees bereikbaar en toegankelijk als klanten om informatie vragen
  • meld eventuele datalekken tijdig bij de Autoriteit Persoonsgegevens

Het spreekt voor zich dat er zorgvuldig en verantwoordelijk moet worden omgegaan met de verkregen privacygevoelige informatie van klanten. Belangrijk is dat online bezoekers of klanten vóóraf worden geïnformeerd over wat er met hun gegevens wordt gedaan. Vandaar dat het zinvol is om op de website een pagina te maken, met daarin informatie over hoe er met privacy en persoonsgegevens wordt omgegaan.

Je bent nu aan het einde van deze WordPress Website Checklist. Voordat je een nieuwe website laat maken, is het verstandig om eerst zelf op onderzoek uit te gaan. Goed dat je deze tutorial hebt gevonden en gelezen.

Deze checklist is geschreven om je te helpen in je zoektocht naar meer informatie over websites maken, zodat je goed voorbereid bent. 

Er valt nog veel meer te vertellen over dit onderwerp, dus als je vragen of opmerkingen hebt, laat dan een bericht achter. We vinden het leuk om met je mee te denken, in de reis naar meer online succes. Wat is jouw volgende stap?

Nieuwe website nodig?

Is het tijd voor echte groei, meer klanten en een hogere omzet? Wacht niet af, maar kom in actie!
Scroll naar top