15 Tips: voordat je een WordPress website maakt

BlogWebdesign, Wordpress
Een hand die een gloeilamp vasthoudt voor een roze lucht.

Als je overweegt een WordPress-website te maken, zijn er een paar dingen die je moet weten. Voordat je een website gaat maken, is het verstandig om wat voorwerk te doen.

Hieronder de belangrijkste tips vóórdat je een WordPress website gaat maken.

1. Kiezen voor WordPress

WordPress is een populair content management systeem (CMS) waarmee je een website of blog kunt maken zonder code te hoeven schrijven. Het is erg gebruiksvriendelijk en relatief eenvoudig te leren, waardoor het een goede optie is voor mensen die geen webdeveloper zijn.

WordPress is gratis en ‘open source’ software. Het wordt over de hele wereld gebruikt, ook door grote organisaties zoals Forbes, The Guardian en The New York Times. Niet alleen voor blogs en websites wordt het gebruikt, maar voor talloze applicaties en toepassingen.

2. Goede hosting

Bij een ‘nieuwe website’ denk je al gauw aan het design en uitstraling van de website. Maar vergeet niet dat de hosting een cruciaal onderdeel is van de website. Je hebt een veilige hostingprovider nodig en een sterk wachtwoord voor je WordPress-beheerdersaccount. Een hostingprovider levert de hosting voor de website. Hosting is de online ruimte waar de website geplaatst wordt.

Omdat WordPress heel populair is, is het ook een belangrijk doelwit voor hackers. Daarom is het belangrijk om je WordPress-site up-to-date te houden met de nieuwste beveiligingspatches.

Nieuwe website laten maken?

3. Maak back-ups!

Denk nou niet dat je website voor altijd 100% optimaal presteert. Er kunnen meerdere redenen zijn waarom een website crasht. Kan een WordPress website dan crashen? Jazeker! Bijvoorbeeld door plugins niet op tijd te updaten. Of door malware in onbetrouwbare thema’s.

Zorg dus op tijd voor een goed systeem om back-ups te maken. Eén van de beste programma’s is UpdraftPlus. Dit eenvoudige programma maakt automatisch een back-up van je gehele site. Zo hoef je je geen zorgen meer te maken

4. Betrouwbare plugins

WordPress-thema’s en plug-ins kunnen een geweldige manier zijn om functionaliteit aan de site toe te voegen. Het is wel belangrijk om kwalitatief goede thema’s en plugins of add-ons te kiezen uit gerenommeerde bronnen. Gratis thema’s en plugins kunnen schadelijke code bevatten die je site in gevaar kunnen brengen. Eén van de meest voorkomende manieren om gehackt te worden, is door plugins wél te installeren maar niet te updaten. Verouderde plugins zijn vatbaar voor hacks.

5. Beveilig je website

Hou hackers en malware buiten de deur! Dagelijks worden er duizenden websites aangevallen door bots, hackers en malware. Dankzij een goede beveiliging word je direct op de hoogte gehouden als er brute aanvallen plaatsvinden. Je website beveiligen is niet zo moeilijk: je installeert een beveiligingsplugin zoals Sucuri en je hoeft je geen zorgen meer te maken.

6. Let op je snelheid

Niets is irritanter dan een website die erg langzaam laadt. Zorg ervoor dat je website dus ‘snel‘ alle pagina’s laadt. Hoe doe je dat? Kijk eens op PageSpeed Insights om te zien hoe snel of langzaam je website is, en wat je eraan kunt doen.

002966

Het draait niet alleen om de tekst, maar ook de afbeeldingen zijn belangrijk om te optimaliseren. Zorg dat je niet te grote afbeeldingen opslaat, want dan duurt het langer voordat je pagina’s geladen zijn. Ook goede hosting is een bepalende factor voor je website snelheid.

7. Kies een kleur

Elke website bestaat uit meerdere kleuren. De kleuren van je website roepen meteen een bepaald gevoel op. Wil je zachte, warme kleuren of juist niet?

Kies een kleur voor de:

  • Hoofdkleur: bepalend voor de uitstraling van je merk en website
  • Secondaire kleur: voor de minder bepalende elementen
  • Tekst: kan ook een andere kleur zijn dan zwart!
  • Achtergrond kleur: meestal wit, maar kan ook grijs of zwart zijn
  • Knoppen: elke knop heeft een kleur
  • Hover: De kleur verandert, als je over een button of linkje beweegt

Over het ‘kiezen van kleuren’ kun je dikke boeken schrijven. Maar maak het niet te ingewikkeld. Als je een primaire en secundaire kleur kiest, en je kiest een kleur voor de tekst, achtergrond en knoppen, dan zit je goed. En vergeet niet een kleur te kiezen voor als je over een knop of link heen beweegt. Wil je dan dezelfde kleur gebruiken, of een donkere of lichtere kleur?

Zelf gebruik ik Coloors om een kleurencombinatie te kiezen.

8. Content is king

Een nieuwe website laten maken is natuurlijk geweldig. Maar wat gebeurt er als het af is? Is het de bedoeling dat er nieuwe blogartikelen komen en wie gaat die schrijven? Is er één schrijver of zijn er meerdere schrijvers die wekelijks iets toevoegen?

Websites die bovenaan in Google staan, hebben vaak veel content op de website staan. Dus is een hoge positie in Google belangrijk voor je, dan zal je moeten investeren in veel en goede kwaliteit content.

9. Pagebuilders of Gutenberg

Ooit maakte ik websites in ‘Dreamweaver’. Tegenwoordig zijn er verschillende manieren om een goede website te maken. Eigenlijk zijn er nu twee manieren om een WordPress website te maken. Gutenberg is de standaard ingebouwde editor in WordPress. Hiermee kun je tegenwoordig uitstekende websites maken, al is de interface nogal simpel en weinig intuïtief. Er komen wel steeds meer plugins en add-ons, die Gutenberg Blocks aanbieden, zodat je meer mogelijkheden hebt om professionele websites te maken.

De 2e optie is, om een pagebuilder te gebruiken. Dit is een programma waarin je de hele pagina naar eigen wensen kunt aanpassen, vaak met behulp van de ‘drag & drop’ functie.

Een populaire manier om websites te maken is door Elementor te gebruiken. Wil je een snelle en uitgebreide website, dan kun je ook kiezen voor het thema Astra. Met Astra krijg je ook (gratis) templates waarmee je een complete site kunt importeren.

MostPopularThemeofAllTime

10. Zoekmachine Optimalisatie

Als je als doel hebt, om bovenaan in Google te staan, dan zal je aandacht moeten besteden aan ‘Zoekmachine Optimalisatie’ of SEO. Google heeft als missie om alleen de beste websites hoog in de zoekresultaten te zetten.

Hoe maak je een goede website? Door de techniek van de website goed te laten functioneren: goede hosting, geen gebroken links en een snelle laadtijd van pagina’s.

Ook speelt content een grote rol: regelmatig nieuwe content plaatsen helpt om de website hoger in de zoekresultaten te krijgen. Daarnaast speelt ‘autoriteit’ van je website mee. Het is belangrijk dat je ‘linkt’ met andere vergelijkbare websites, waardoor Google en ook je lezers, jouw websites zullen vertrouwen.

Er bestaan talloze plugins om SEO te monitoren. De meest bekende is Rankmath, waarvan de gratis variant een prima keuze is.

11. Webshop maken

Wil je zelf een webshop maken? Dat kan natuurlijk best, maar er komt wel wat bij kijken. Allereerst is het goed om te weten of je een paar artikelen aanbiedt of dat er duizenden producten in de webshop wilt hebben. Passende hosting is daarom erg belangrijk.

Ook is er verschil in fysieke producten en digitale producten. Woocommerce is een bekende plugin om fysieke producten te verkopen. Shopify is ook een bekend platform om een webwinkel op te zetten. Bijvoorbeeld een webshop met make-up producten of een webwinkel vol met telefoonhoesjes. Voor digitale producten, zoals E-books, abonnementen en donaties, kun je het beste Surecart gebruiken.

Als je een professionele webshop wilt, dan is het verstandig om advies te vragen aan webdeveloper. Denk aan een sterke linkstructuur, optimaliseerde conversiepaden, slimme e-mailmarketing en een goed verzend- en retourbeleid.

12. Social Media

Welk Social Media kanaal je ook gebruikt, ze hebben allemaal 1 ding gemeen: verbinding. Met een Social Media kanaal zoals Twitter, Tik Tok of LinkedIn, kun je jouw boodschap overbrengen aan jouw doelgroep. Zo verbind je de mensen aan jouw diensten of producten. Hoe je een succesvolle social media campagne opzet, lees je hier.

Een Screenshot Van Een WordPress Website Met Een Aantal Tweets.

13. Data analyseren

Als je zelf niet meer kunt functioneren omdat je ziek bent, dan ga je naar de dokter om te achterhalen wat de oorzaak is. Door exact te weten wat de oorzaak is, kun je er iets aan doen. En zo is het ook met websites. Om te achterhalen waarom klanten wegblijven of geen producten kopen uit jouw webshop, is het verstandig om de website te analyseren. Uit de data blijkt dan wat er mis gaat en waar je op moet focussen.

Er zijn meerdere programma’s om data van websites te analyseren. De bekendste is natuurlijk het (gratis) programma ‘Google Analytics’. Met Analytics onderzoek je het online verkeer wat op jouw website komt.

Ook Google Search Console is onmisbaar als je een eigen website maakt. Hiermee kun je achterhalen welke pagina’s of blogartikelen (nog) niet zijn geïndexeerd in Google’s zoekmachine.

Andere bekende programma’s om website data te analyseren:

  • Piwik Pro
  • Leadfeeder
  • Usermaven
  • Woopra

En er zijn nog veel meer.

Een Screenshot Van Een Websitedashboard Met Een Verscheidenheid Aan Statistieken.
Screenshot: Usermaven

14.Website Onderhoud

Een website heeft onderhoud nodig. Plugins moeten regelmatig worden geüpdatet, om hackers buiten de deur te houden. En ook om de snelheid van de website optimaal te houden. Daarnaast biedt een update altijd wel nieuwe functies aan die je niet wilt mislopen.

Website onderhoud betekent:

  • Plugin updates
  • CMS (core) updates
  • Thema updates
  • Mobile responsive houden
  • Beveiligingsupdates (SSL-verbinding)
  • Snelheid optimalisatie (cache-bestanden, image optimization)
  • Monitoring van up- en downtime

Behalve de noodzakelijke updates, heeft een website ook onderhoud van content en structuur nodig. Zo hoort elke website tegenwoordig ook geschikt te zijn voor mobiele apparaten. Is jouw website dat niet (meer), dan zakt je website in de zoekresultaten. Zorg er dus voor dat je website geschikt is voor tablet en telefoongebruik (mobile responsive).

15. Projectmanagement

Een serieuze en professionele website vraagt om expertise van een ervaren webdeveloper. Als je echt wilt investeren in je zakelijke toekomst, zal je rekening moeten houden dat ook het managen van je website en online marketing geld kost. Stel dat een nieuwe website 2000 euro kost. Dat is misschien veel geld, maar wat als deze nieuwe website jaarlijks wel 8 nieuwe klanten oplevert? Dat is veel waardevoller dan die 2000 euro. Kijk dus niet alleen naar wat het in euro’s kost, maar vooral wat het gaat opleveren.

Of misschien heb je al een website die niet goed presteert? Dan kun je de website laten onderzoeken, wat er mis is en wat je kunt doen om online succes te halen.

Voordat je een nieuwe website laat maken, kun je dus zelf een aantal dingen doen. Belangrijk dus om je doelstellingen helder te hebben. En bepaal ook een budget, zodat je aan de slag kunt.