De 3 pijlers van SEO

BlogSEO
Spel

SEO: de 3 pijlers

SEO bestaat uit drie pijlers. Dat is wat een SEO-specialist gaat vertellen om uit te leggen wat SEO nu eigenlijk is.

Er bestaat geen wet waarin staat vastgelegd waar SEO aan moet voldoen. Het is een marketingtechniek op basis van wat op dit moment werkt in de praktijk.

Google bepaalt uiteindelijk welke websites hoger in de zoekresultaten eindigen. Hiervoor gebruikt Google hun eigen algoritme. Dit algoritme is groot, onbegrijpelijk en  verandert steeds.

Google gebruikt dus hun algoritme om websites te kunnen waarderen en te kunnen rangschikken in de zoekresultaten. Maar wat is dan een algoritme?

Een algoritme = een aantal regels voor het oplossen van een probleem in een bepaald aantal stappen.

Een algoritme helpt computersystemen om een specifieke taak uit te voeren. Het algoritme stelt bijvoorbeeld een computer in staat om een bepaald programma te volgen, zoals het bedenken van een willekeurig getal tussen 0 en 1000. Dat is een voorbeeld van het oplossen van een probleem in een aantal stappen.

Google’s algoritme bestaat uit talloze elementen, zoals relevante content, backlinking, paginasnelheid en gebruik van zoekwoorden. Om het overzichtelijk te houden kunnen we al deze belangrijke elementen verdelen in drie hoofdstukken.

Een Open Boek Met Een Diagram Op De Pijlerspagina Is Een Nuttige Bron Voor Het Begrijpen Van Seo Strategieën.

De drie pijlers van SEO zijn:

1. Techniek van de website

De techniek van de website is de eerste pijler van SEO en vormt een belangrijke basis. Een trage website is een voorbeeld van slechte techniek en doet de website in de zoekresultaten dalen.

Technische SEO gaat dus over de technische kwaliteit van de website.

Door te investeren in technische SEO verbetert de gebruikerservaring enorm. Ook dit wordt door Google opgepikt wat leidt tot een hogere ranking in de zoekresultaten. Om technische SEO toe te passen is uiteraard wel kennis vereist van de technische kant van de website.

Een Groep Mensen Die Met Laptops Rond Een Tafel Zitten, Gericht Op Seo.

2. Content op de website

Google kan zien welke websites waardevol en relevant zijn. Het is daarom belangrijk dat websites ‘leesbaar en doorzoekbaar’ zijn voor de zoekmachines.

Zoekmachine Optimalisatie (Search Engine Optimization) of SEO zorgt dat de website optimaal geschikt wordt gemaakt om door de zoekmachine te kunnen worden ‘gelezen en gerangschikt’. Relevante websites komen uiteraard hoger in Google te staan. Het is daarom belangrijk om aandacht te besteden aan de kwaliteit en frequentie van de content.

Zoekmachine Optimalisatie (SEO) gaat niet alleen over het schrijven van content, maar is gericht op het gebruiksvriendelijk maken van de website. Goede content is daar onderdeel van. Schrijf dus regelmatig blogartikelen of content die gericht is op het zoekgedrag van de gebruiker.

Een Groep Majestueus Gerangschikte Pijlers In De Vorm Van Een Hashtag, Geplaatst Tegen Een Levendige Roze Achtergrond.

Goede content is informatie die een probleem oplost van de gebruiker.

Geoptimaliseerde content is gebaseerd op een slimme content strategie. Het doen van een uitgebreid Zoekwoorden onderzoek en Concurrentie onderzoek is een uitstekend middel om te bepalen wat voor content nodig is.

Content die gericht is op het oplossen van problemen van de gebruiker. Content die uitsteekt boven die van de concurrent.

Waardevolle content is dus gebaseerd op waar gebruikers naar op zoek zijn. Het is dus niet iets waarvan je zelf denkt dat het misschien leuk en waardevol is. Het begint met het onderzoeken en navragen wat de zoekintentie is. Wil de gebruiker direct iets kopen of wil hij eerst aanvullende informatie over het product vinden?

“On Page SEO’ of ‘On Site SEO’ is het verbeteren van alle onderdelen die je op de website geplaatst hebt. Dit kan gaan over de HTML code en ook de content op de website. Het is niet zozeer gericht op de hoeveelheid en locatie van zoekwoorden, maar meer de kwaliteit, relevantie en diepte van de content.

Dit zijn de belangrijkste On Page SEO factoren:

  • Zoekwoorden Onderzoek
  • Concurrentie Onderzoek
  • Titels (headings) H1, H2, H3 etc.
  • URL structuur
  • Optimaliseren van afbeeldingen
  • Interne links

On Page SEO gaat dus over het optimaliseren van content. Google (en andere zoekmachines) beloont relevantie en gebruiksvriendelijke websites met een hogere positie in de zoekresultaten. Maar wat is dan goede content?

Goede content bevat:

Uitvoerige en uitgebreide teksten

  • Geen oppervlakkige content, maar grondige en uitvoerige teksten die echt iets toevoegen.
  • Gebruikersvriendelijke teksten
  • Teksten die makkelijk te lezen zijn, en ook eenvoudig te vinden zijn op de website. Geen ingewikkelde menustructuur bijvoorbeeld. En niet teveel advertenties op irritante popups.

Unieke teksten

Dubbele content of telkens dezelfde soort teksten publiceren werkt niet. De lezer haakt dan af en ook Google ziet dat dit niet relevant is.

Betrouwbare teksten

Autoriteit en betrouwbaarheid zijn cruciale elementen op je website. Niet alleen de inhoudelijke tekst is belangrijk maar Google kijkt ook naar de interne en externe links, dus waar je naar verwijst.

Teksten gebaseerd op zoekintentie

Doel van de website is natuurlijk om de gebruiker te voorzien van informatie die gezocht wordt. De zoekintentie bepaalt uiteindelijk de inhoud van de teksten. Is dit niet het geval, dan is er geen sprake van waardevolle en relevante content.

Kortom, SEO en het verbeteren van de aanwezige teksten, begint vooral met het onderzoek doen naar de behoefte en zoekintentie van de gebruiker.

Op basis daarvan worden teksten gemaakt die echt iets toevoegen. De content op de website is op deze manier waardevol voor de gebruiker. En Google weet de geoptimaliseerde teksten te lezen, begrijpen en te waarderen in de zoekresultaten.

Een Man In Pak Houdt Zelfverzekerd Een Microfoon Voor Zijn Gezicht En Laat Daarmee Zijn Expertise Op Het Gebied Van Seo Zien.

3. Autoriteit van de website

Als een website veel wordt bezocht en ook hoog wordt gewaardeerd, dan beschouwt Google deze website als betrouwbaar en gezaghebbend. De populariteit en autoriteit van een website wordt bepaald door hoeveel websites linken naar de website.

De hoeveelheid links naar een website zegt iets over de betrouwbaarheid en autoriteit van een website. Hoe meer backlinks, hoe beter.

De autoriteit van de website valt binnen de Off Page SEO of Off Site SEO. Je bent bij Off Page SEO dus afhankelijk van hoeveel en welke websites naar jouw website linken. Nu kun je wel investeren in het genereren van backlinks naar je website om de autoriteit te doen verhogen. Dit heet Backlinking of Linkbuilding.

Het linkprofiel van de website bestaat ook weer uit diverse onderdelen. Zo is er de interne linkstructuur van interne content links. Er zijn ook externe links die verwijzen naar andere websites. Het clickable maken van afbeeldingen moeten we ook niet vergeten.

De waarde van backlinks wordt vooral bepaald door de autoriteit van de externe website. Een backlink van een gezaghebbende website is uiteraard waardevoller dan een backlink van een blog die net een week oud is.

Ook relevantie speelt een rol bij linkbuilding. Gebruik alleen interne links en backlinks als deze echt iets toevoegen aan de zoekintentie van de gebruiker.

Een Man Zit Achter Een Computer En Optimaliseert Seo Zoekwoorden Voor De 3 Pijlers Op Facebook.

SEO!

Dit zijn de drie belangrijkste pijlers van SEO: 

Goede techniek
Waardevolle content
Hoge autoriteit

Er is geen vaststaand protocol van het toepassen van de beste Zoekmachine Optimalisatie of SEO. Het algoritme van Google verandert namelijk om de zoveel jaar. Daarnaast kan ook het gedrag van consumenten veranderen.

Om erachter te komen wat het beste werkt, zal je moeten testen, heel veel testen. Dat is misschien wel beste wat je kunt doen: testen, monitoren, evalueren en updaten. 

Bij Zoekmachine Optimalisatie wordt niet de zoekmachine geoptimaliseerd, maar wel de techniek, content en autoriteit van de website. Het inzetten van Social Media en influencers kan een hulpmiddel zijn om de bekendheid van de content en/of website te doen vergroten. Zoekmachines maken echter nauwelijks gebruik van links uit Social Media kanalen. 

Wil je meer online bezoekers of wil je hoger in Google komen? Dan is het verstandig om aandacht te besteden aan de de drie pijlers van SEO. 

En nu aan het werk!