SEO staat voor ‘Search Engine Optimization’, wat Zoekmachine Optimalisatie betekent. Door slim uitgevoerde ‘Zoekmachine Optimalisatie’ is Google beter in staat de website te analyseren en te begrijpen. Google geeft namelijk de voorkeur aan goed ‘doorzoekbare’ en waardevolle websites, en beloont dit met een hogere positie in de zoekresultaten.
Wil je dus hoger in Google staan, dan zal je aandacht moeten besteden aan SEO.
Eigenlijk is de term ‘Zoekmachine Optimalisatie’ geen juiste weerspiegeling van wat een SEO-consultant doet. Niet de zoekmachine wordt geoptimaliseerd, maar wel de betreffende website. Het zou dus ‘Website Optimalisatie’ moeten heten. Een optimale website is voor Google goed doorzoekbaar, en bevat relevante en waardevolle inhoud.
De vindbaarheid van de website wordt hierdoor enorm vergroot! Dit levert een bedrijf natuurlijk veel voordelen op. Een plek op de 1e pagina van Google is echt vele malen beter dan pagina 2 of 3. Niet alleen komen er meer bezoekers op de bedrijfswebsite, maar het levert ook extra leads en klanten op.
Wat zijn de voordelen van goede SEO?
Er zitten een aantal (blijvende!) voordelen aan SEO. Het gaat hier wel om SEO die je over langere tijd systematisch bijhoudt. SEO is geen eenmalige actie! Hieronder een aantal voordelen van goed uitgevoerde SEO:
Een hogere ranking in Google
Hoe krijg ik mijn website hoger in Google?
Er zijn talloze manieren om aan zoekmachine optimalisatie te doen. Er zijn heel veel ‘ranking factoren’ die bepalend zijn voor ‘hoe hoog je staat in Google’. en dus zijn er veel manieren om je positie te verbeteren.
Het inzetten van dure advertenties is natuurlijk een bekende techniek om klanten te trekken, maar dat wordt hier niet bedoeld. Deze vorm (SEA) van adverteren om hoger in Google te komen, heeft slechts een tijdelijk effect. Als je stopt met adverteren, stopt helaas ook de bezoekersstroom naar uw website.
“SEO is niet een vorm van adverteren, maar van blijvend investeren in de content, structuur en autoriteit van de website, zodat het continue goed blijft scoren in Google.”
Goed uitgevoerde SEO levert namelijk wél langdurig en effectief meer bezoekers naar uw website. Wat belangrijk is, is dat het hier gaat om organische zoekresultaten van Google. Dus de normale bezoekersstromen die automatisch uw bedrijfswebsite weten te vinden.
Het draait hier dus vooral om een degelijke inhoud van de website. Een website die niet alleen goed geschreven is, maar ook voldoet aan de normen die Google stelt om een website hoger te laten ranken, bijvoorbeeld het gebruik van passende zoekwoorden en linkbuilding.
Overigens gaat het niet alleen om Google, maar ook om Bing, Yahoo en andere platforms met een zoekmachine.
Wat doet een SEO specialist?
Een SEO-specialist zorgt ervoor dat de website geoptimaliseerd wordt, waardoor een hogere positie in de zoekmachines wordt bereikt. Veel bedrijven willen hoger in Google komen, om meer klanten te trekken en daardoor een hogere omzet te halen.
Websites die relevante en waardevolle content bevatten, worden door de zoekmachines beloond met een hogere ranking. Het draait dus niet alleen om het verbeteren van de website zelf. Het gaat vooral om de online bezoeker te voorzien van relevante informatie. De online bezoeker moet namelijk snel kunnen vinden waar hij naar op zoek is.
Kortom, een SEO-specialist:
- begrijpt de vraag van de doelgroep
- beantwoordt de vraag met waardevolle content op de website
- analyseert en verbetert de website
- bepaalt strategie op basis van zoekwoorden en doelgroeponderzoek
- optimaliseert de website voor betere resultaten in Google
- vergroot relevantie door middel van linkbuilding
- evalueert en laat behaalde resultaten zien
De SEO-consultant begrijpt dus om welke doelgroep het gaat, waar de doelgroep naar op zoek is, en hoe deze doelgroep van waardevolle kan worden voorzien. Als de website namelijk onvoldoende relevante informatie voor de klant biedt, heeft SEO of zoekmachine optimalisatie ook weinig zin.
SEO & Online Marketing
Zoals gezegd doet een SEO-consultant meer dan alleen technische optimalisatie van een website. SEO oftewel Zoekmachine Optimalisatie is geen schimmige techniek, maar juist een transparante en meetbare werkwijze:
- Meten is weten. Wij beginnen met het (gratis) onderzoeken van de huidige website en laten er een analyse op los. Alle analyses en resultaten zullen we in alle eerlijkheid en openheid laten zien.
- Zoekwoord-onderzoek en diepte-analyse.
- Link-profiel en linkbuilding. Het verbeteren en opbouwen van het linkprofiel van uw website om meer verkeer en conversie te genereren.
- Onderzoek naar de resultaten van de concurrent. Kijken hoe de concurrent hun website opbouwt en waarom ze hoger scoren in Google. Hier kunnen we van leren!
- copywriting, schrijven van artikelen voor uw website. Goede teksten (met passende zoekwoorden) maken het verschil.
- Zoekmachine Optimalisatie: toepassen van technische en tekstuele vernieuwing van uw website.
- Verbeteren van de functie Google My Business. Vergroten van lokale vindbaarheid.
- Domeinnaam management. Het hebben van een passende domeinnaam is belangrijk.
- Social Media promotie: zichtbaarheid vergroten door gebruik van Facebook pagina, Twitter, Instagram en meer technische kennis en kunde om de website aan de achterkant te verbeteren, om hogere ranking in Google te krijgen.
Kortom, we gaan graag aan de slag met de inhoud van de website om alle tekst en pagina’s aan te passen naar de normen die Google stelt. Achter de schermen gaan we technische optimalisatie toepassen, zodat de website snel én blijvend gevonden wordt door zoekmachines.